Poczytalni

7 nawyków skutecznego działania. Nawyk 7: Ostrzenie piły

Poczytalni /

.....jeśli jesteśmy zdrowi pewne ważne sprawy schodzą gdzieś na dalszy plan. Często odkładamy je na później: "od nowego roku, od wiosny zacznę regularnie ćwiczyć" .Często możemy usłyszeć, że ktoś nie ma czasu na ćwiczenia. Stephen Covey fantastycznie przeformułowuje to stwierdzenie: nie masz czasu by tego nie robić. Covey zachęca do zwrócenia uwagi zarówno na elastyczność jak i ja wytrzymałość. W tym. działaniu nie chodzi o krótkotrwały efekt "schudnę do wakacji", chodzi o konsekwentną odnowę!


7 nawyków skutecznego działania. Nawyk 6: Synergia

Poczytalni /

"Gdzie wszyscy myślą tak samo, nikt nie myśli zbyt wiele"  Walter Lippmann

Czym jest synergia? Najprościej rzecz ujmując synergia jest czymś więcej niż sumą części tworzących całość. 1+1=3 bądź więcej. Tlen + wodór tworzą wodę, czyli coś kompletnie nowego. Dwie połączone deski mogą unieść większy ciężar niż suma tego, co może unieść każda z nich oddzielnie.


7 nawyków skutecznego działania. Nawyk 5: Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumiany

Poczytalni /

Stephen Covey w swojej książce "7 nawyków skutecznego działania" zachęca do empatycznego słuchania. Nie ma tu na myśli technik, powierzchownych działań tylko empatyczne dążenie do poznania drugiej osoby i jej stanowiska. Empatia, nie ma tu wiele wspólnego z sympatią. Sympatia już jest pewnego rodzaju osądem, a empatia to zbieranie danych, jest pozbawiona osądu.


7 nawyków skutecznego działania. Nawyk 4: myśl w kategoriach wygrana–wygrana.

Poczytalni /

Pierwszym nawykiem tworzącym współzależność z innymi ludźmi  jest nawyk „Myśl w kategoriach wygrana- wygrana.”

Stephen Covey wyróżnia 6 paradygmatów stosunków międzyludzkich, nie są to techniki, jest to sposób patrzenia na świat kompletna filozofia stosunków między ludzkich.


7 nawyków skutecznego działania. Nawyk 3: rób najpierw to, co najważniejsze

Poczytalni /

Dzisiaj o nawyku 3, czyli rób najpierw to, co najważniejsze

Na początek pytanie:

Wskaż jedną czynność, która mógłbyś robić codziennie (a nie robisz), a co kolosalnie poprawiłoby twoje życie osobiste. Jeszcze wrócimy do tego pytania.

Nawyk trzeci jest naturalną konsekwencją nawyku 1 (ja tu rządzę) i nawyku 2 (używam swojego mózgu, mam wizję swojego życia, opieram się na wartościach), jest realizacją, wprowadzaniem w czyn. Nawet najpiękniejsze marzenie pozostanie tylko marzeniem bez konsekwentnej realizacji.

 


Stephen Covey: Bankowe konto emocji

Poczytalni /

Aby móc żyć we współzależności z innymi ludźmi, aby móc nawiązywać prawdziwe, głęboki relacje warto najpierw zająć się zwycięstwem osobistym, czyli rozwinięciem 3 pierwszych nawyków. Dobrze być najpierw proaktywnym, mieć swoje plany, priorytety w oparciu o wartości, umieć zrealizować własne cele zanim zaprosimy innych by weszli z nami w relację.

Warto wiedzieć najpierw gdzie sami zdążamy zanim zaproponujemy innym wspólną podróż.


Teleogłupianie – o wpływie oglądania telewizji na rozwój dziecka

Poczytalni /

Dzisiaj szczególna data w kalendarzu. Pomyślałam, iż w takich okolicznościach przyrody najlepszym tematem będzie książka, towarzyszka wypoczynku letnią porą: gdzieś na plaży, może w drodze na urlop. Myślę, że czytanie to świetny sposób na relaks i wzbogacenie wiedzy.


Zaczynaj z wizją końca - nawyk II. 7 nawyków skutecznego działania

Poczytalni /

Zaczynaj z wizją końca – co to oznacza? Czy mam codziennie myśleć o swojej śmierci, martwić się tym? Nie zupełnie nie. Covey pisze o tym, aby „wizja końca” była punktem odniesienia.

Zadaj sobie pytanie jak wyglądałoby twoje życie gdybyś przy każdym wyborze, przy każdym działaniu zastanowił się czy tak chcę być zapamiętany?

Zaczynać z wizją końca to mieć zrozumienie własnego przeznaczania, wiedzieć, dokąd się podąża, stawiać kroki we właściwym kierunku. Wiedzieć, co jest dla mnie najważniejsze.


Proaktywność - nawyk I. 7 Nawyków skutecznego działania

Poczytalni /

Jako ludzie jesteśmy szczęściarzami. Mamy wspaniały układ nerwowy, który umożliwia wykonywanie wielu skomplikowanych operacji. Mamy zdolność do samoświadomości. Możemy obserwować swój nastrój, swoje procesy myślowe. Możemy nie tylko być, ale i obserwować to bycie.  Jest to właściwość przynależna tylko nam, ludziom, więc warto chyba zrobić z niej użytek

Skoro możemy te procesy obserwować, to pewnie możemy je również zmieniać w zależności od naszych potrzeb.

Przyjrzyjmy się najpierw temu, co Cię określa, jak budujesz swoja samoocenę. Czy masz w głowie słowa, wypowiadane prze innych: musisz być lekarzem, jesteś jak twój ojciec, nie uda Ci się, u nas w rodzinie się tego nie robi.
Czy te zdania Cię definiują? Czy pozwalasz na to by twoje życie toczyło się wg scenariusza zawartego w tego typu twierdzeniach.