7 nawyków skutecznego działania. Nawyk 7: Ostrzenie piły

  • Największe batalie życia są toczone codziennie w cichych zakamarkach duszy. David O. McKay

    Nawyk 7 to konserwowanie i wzmacnianie samego siebie w 4 obszarach (zdjęcie obok).
    Można powiedzieć że to gimnastyka w każdym z tych 4 obszarów. Aby dokonywać tej gimnastyki potrzebujesz być: proaktywny, potrzebujesz działać w II-giej ćwiartce, potrzebujesz przeznaczyć na to czas. Z drugiej strony jest to najważniejsza inwestycja w Twoim życiu. Przyjrzyjmy się tym wymiarom. Wymiar fizyczny to ruch i ćwiczenia.

    Jeśli jesteśmy zdrowi nie są to sprawy pilne. Często odkładamy je na później: "od nowego roku, od wiosny zacznę regularnie ćwiczyć" .Często możemy usłyszeć, że ktoś nie ma czasu na ćwiczenia. Covey fantastycznie przeformułowuje to stwierdzenie: nie masz czasu by tego nie robić. Autor zachęca do zwrócenia uwagi zarówno na elastyczność jak i ja wytrzymałość. W tym. działaniu nie chodzi o krótkotrwały efekt "schudnę do wakacji", chodzi o konsekwentną odnowę.


     

    Tytuł zastępczy
  • Wymiar duchowy - to rdzeń, centrum natury człowieka. Jest to bardzo istotny I bardzo prywatny obszar. Rozwojem tego obszaru dla jednych może być modlitwa, dla innych medytacja, słuchanie muzyki, przebywanie na łonie natury. Wybierz taką działalność, która Ciebie odnawia.
    Wymiar umysłowy - czas na rachunek sumienia: jak wiele czasu spędzasz przed telewizorem? Oglądając filmiki na YouTube, scrolując FB? A jak wieje czasu poświęcasz na czytanie, pisanie, rebusy, umysłowe zagadki?

    Zgodnie z danymi przytoczonymi przez autora w niektórych domach telewizor jest włączony do 45 godz tygodniowo, czyli tyle ile zajmuje praca, a nawet więcej.
    A co z czasem ja pozostałe aktywności? Nauka, literatura, pisanie - to świetne sposoby umysłowego ostrzenia piły.

    Tytuł zastępczy
  • Pewnego dnia przyjdzie tai czas, że będziesz walczył z wielką pokusą lub drżał pogrążony w smutku. Jednak prawdziwe zmaganie jest tutaj, teraz...Teraz decyduje się to, czy w dniu najpotężniejszej pokusy lub najwyższego smutku poniesiesz sromotną klęskę, czy odniesiesz pełne chwały zwycięstwo. Charakteru nie stworzy się inaczej niż w ciągłym, długotrwałym procesie.

    Philips Brooks

    Można ją ćwiczyć w ramach codziennych aktywności. Wymaga natomiast ćwiczenia i jest związana z nawykiem 4,5,6. Powodzenie w stosowaniu tego nawyku nie zajrzy od intelektu. Zależy głównie od emocji. Wiąże się silnie z poczuciem bezpieczeństwa, którego źródło znajduje się w nas samych. Skąd je wziąć? Z życia opartego na słusznych paradygmatach i właściwych zasadach zakorzenionych w sercach i umysłach, ze spójności wewnętrznej, ze współzależnego, efektywnego życia do którego zaprowadzą nas nawyki.
    Poczucie bezpieczeństwa wewnętrznego bierze się też z pomagania innym, z charytatywnej pracy.
    Ważne jest zachowanie równowagi w odnawianiu każdego z 4 wymiarów.
    Odnawianie jednego nawyku wpływa pozytywnie na pozostałe, wzajemnie się one wzmacniają. Jednocześnie odnawiając je regularnie będziemy to robić na coraz wyższym poziomie.

    Aga

    Tytuł zastępczy

Zapisz się na newsletter!