7 nawyków skutecznego działania. Nawyk 5: Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumiany

Wyobraź sobie, że idziesz do lekarza okulisty, aby dobrał Ci okulary, lekarz zdejmuje swoje i mówi: o proszę weź te służą i już wiele lat i są świetne. I będzie miała poczucie, ze zrobił coś naprawdę dobrego przy okazji oddając cenną dla siebie rzecz. Tylko czy takie okulary były użyteczne dla Ciebie? I co byś pomyślał o takim okuliście?

A czy nie zachowujesz się tak często w komunikacji, nie wysłuchując do końca rozmówcy, nie zadając pytań o jego samopoczucie tylko mówiąc" "o wiem, co czujesz, miałem tak samo". A może nie mówisz tych słów natomiast w głowie i tak znasz już odpowiedź.

Czy na co dzień naprawdę pamiętasz, że każdy jest inny?

  • Covey zachęca do empatycznego słuchania. Nie ma tu na myśli technik, powierzchownych działań tylko empatyczne dążenie do poznania drugiej osoby i jej stanowiska. Empatia, nie ma tu wiele wspólnego z sympatią. Sympatia już jest pewnego rodzaju osądem, a empatia to zbieranie danych, jest pozbawiona osądu.

    Covey wyróżnia 4 rodzaje autobiograficznych odpowiedzi na wypowiedź rozmówcy:

    • oceniamy (zgadzam się lub nie),
    • sondujemy ( zadajemy pytania z własnego punktu widzenia),
    • radzimy (udzielamy porad w oparciu o nasze doświadczenie),
    • interpretujemy (próbujemy zrozumieć w oparciu o własne doświadczenia).

    Zadajmy sobie pytanie ile ma to wspólnego z prawdziwym zrozumienie, skoro ciągle opieramy się na własnym sposobie widzenia świata.

     

     

    Tytuł zastępczy
  • Co prawda słuchanie empatyczne zabiera czas natomiast zabiera go nieporównywalnie mniej do prostowania nieporozumień i dodatkowo jest dużym wkładem na Bankowe Konto Emocji.

    Stephen Covey wymienia 4 etapy pozwalające na wypracowanie empatycznego słuchania:

    • powtarzanie treści – jest to dość łatwe i jednocześnie zmusza na początek chociażby do uważnego wysłuchania.
    • przekształcaniem treści, parafrazowanie.
    • odzwierciedlanie uczuć – zwracamy uwagę nie tylko na to, co mówi osoba, ale też na to jakie uczucia spowodowały ta wypowiedź.
    • przekształcasz treść oraz odzwierciedlasz uczucia – jest to połączenie parafrazy i odzwierciedlania uczuć.

    Następnie warto abyś postarał się o to, by być zrozumianym. Skutecznie, jasno, zrozumiale zaprezentował swoje stanowisko pamiętając kto jest twoim rozmówcą i starając się najpierw go zrozumieć.

    Agnieszka Balicka

    Tytuł zastępczy

Zapisz się na newsletter!